Sunday, November 15, 2009

Kau Rasa Cuti Kali Ini Berbeza?

Hah, tulisan paling peribadi aku rasa. Aku habiskan semester ini dengan keadaan paling durjana. Tak seronok. Semester lepas, tak seronok. Semester lepas-lepas tak seronok. Semester lepas-lepas-lepas tak seronok. Penipu! Hey, mana kau tahu apa paling seronok pada aku?

Paling santai kali ini. Tak terfikir nak packing barang. Tak terfikir nak pergi buat clearance. Malas nak fikir.

Perkara pertama, balik cat bilik. Kemudian, basuh semua baju. Suruh Suhana lipat. Tak mau jugak, masuk dalam bakul. Jangan letak lagi atas katil. Katil untuk tidur, baring pandang siling, mengamuk, atau menangis. Tak mahu berselerak. Dah tenang dalam rumah, nak keluar kerja. Nak cari duit. Semester-tak-seronok pakai duit tahun depan. Mana aku kenal badan tabung mengaji tinggi nasional mahupun biasiswa.

Tapi, sambil kerja pun ada cuti. Hari minggu tak boleh cuti, hari kebiasaan boleh bercuti pulak. Hah, dah tentu bukan budak ofis. Masa cuti tu nak minta Suhana belikan bahan peti ais. Lama gila tak melepak depan tv sefamili sambil aku berpeluh-peluh mengangkat hidangan. Ah, tak kisah pun. Janji mereka akan tanya, 'esok apa pulak?'. Senang hati dowh bila apa yang dibuat dapat pengiktirafan.

Genting September hari tu tak jadi. Cadangnya kali ni bukan-Genting jadi dengan duit sikit-sikit pun orait. Tak tahu kalau ada plan lain sehebat ni, aku batalkan serta-merta. Harapnya, ni paling hebat kot. Lepas tu, nak buat apa lagi?

Tengoklah macam mana. Lip lap lip lap, dah masuk semester baru. Tak sempat buat apa-apa. Tak mau lah macam tu, please.